‘La Marea’ IBEXtiga

D’entre els mitjans de comunicació que han nascut recentment per tal de trencar amb el periodisme convencional, cada cop menys independent, trobem La Marea. Es tracta d’un mitjà digital diari —també en format paper, mensualment— creat per una cooperativa de lectors i treballadors el desembre de 2012. El lema de La Marea és “periodisme per a gent independent”, i és que el seu objectiu és seguir una sèrie de principis editorials entre els quals s’hi troben la llibertat, la igualtat, la laïcitat, la defensa d’allò públic i la sobirania dels pobles. Un mitjà com La Marea és difícil que resisteixi vers els grans mitjans, és per això que necessita una font d’ingressos segura. Qui finança La Marea, principalment, són els seus subscriptors així com la venta mensual de la revista als quioscs i llibreries, la publicitat d’empreses ètiques i les donacions particulars.

La primavera de 2016, La Marea impulsava una campanya de crowdfunding mitjançant la plataforma Goteo.org, per tal de poder fer realitat el projecte YoIBEXtigo. Consisteix en investigar les 35 empreses que conformen l’IBEX35, que cotitzen a la borsa espanyola —les principals són Telefónica, Repsol, BBVA, La Caixa, Iberdrola, Acciona, Endesa i Inditex— així com els “lobbies” que conformen. Abans d’acabar la primera fase de la campanya, La Marea ja havia aconseguit el mínim de finançament proposat com a objectiu (70.000 euros). El següent pas era arribar a 150.000 euros “per a investigar sense ‘cortaprisas’”. De moment porten 98.285 euros, aportats per un total de 3.372 cofinançadors. Segons el propi mitjà, l’èxit de participació es deu al “desig generalitzat d’acabar amb la impunitat d’aquestes grans empreses, que arriben a condicionar lleis que ens regeixen a tots”.

Així doncs, el mitjà es dedica a recopilar i analitzar la informació sobre aquestes empreses a partir de fonts primàries i secundàries com entrevistes, registres oficials, arxius, publicacions… S’examinen un seguit d’ítems de les empreses, per tal que la investigació no resulti superficial: dades econòmiques i “modus operandi”, la influència que tenen i les pressions que fan com a lobbies, l’origen dels seus patrimonis i activitats, les polítiques laborals, filials i pràctiques estrangeres. Tot això sense oblidar, però, l’enfoc amb perspectiva de gènere.

En el punt en què es troba ara el projecte, s’ha pogut complir un objectiu cabdal per a YoIBEXtigo. Un cop superats els 90.000 euros de recaptació, es va poder editar en paper el llibre Franquisme S.A., d’Antonio Mastre. En aquest llibre, principalment, es mostra com una gran part de les empreses que cotitzen avui en l’IBEX35 han fet fortuna gràcies als vincles que van mantenir amb el règim dictatorial de Franco i a l’ús de represaliats com a treballadors forçats.

A part de grans treballs com aquest, però, La Marea també publica setmanalment al web un recull de notícies relacionades amb aquestes empreses, que difícilment sortirien en un mitjà convencional. Per exemple, la més recent, del dia 7 de juny, fa referència a la cita anual del Club Bilderberg que congrega a Torí algunes de les persones més poderoses del món. S’explica que enguany “només quatre espanyols acudiran a la cita”: Soraya Sáez de Santamaría (exvicepresidenta del Govern), Albert Rivera (líder de Ciutadans), Ana Botín (presidenta del Banc Santander) i Juan Luis-Cebrián (expresident del grup PRISA i exdirector d’El País). Altres notícies que s’hi expliquen també, són, per exemple, les dues entitats bancàries (BBVA i Santander) que financen “el megaprojecte hidroelèctric Hidroituango”, el qual ha obligat a desallotjar més de 13.000 persones a Colòmbia i és responsable de l’assassinat de líders sindicals colombians.

A més, el web de YoIBEXtigo conté altres seccions. A “A fondo” es publiquen reportatges llargs sobre un sol tema, com seria el gas natural, la pobresa energètica, el frackingles energies renovables. També hi ha la secció de “Vídeos“, on s’informa de manera audiovisual, amb una edició molt senzilla i dinàmica, per a facilitar la comprensió ciutadana. Per últim, també hi ha l’apartat “Informes”, en què es dóna informació molt detallada sobre una empresa determinada: Endesa, Enagás i Gas Natural Fenosa —de cadascuna s’expliquen els ítems: què, qui, internacional, laboral, lobby, igualtat i medi ambient.

La Marea, doncs, està fent una gran feina destapant aquests casos que moltes vegades passen desapercebuts per a la ciutadania. A més, el mitjà no aposta, com d’altres, pel periodisme de filtracions sinó que ho fa pel de recerca. Diu que, avui en dia, “cercar és car i, sovint, malagraït”. Per això sempre s’acaben prioritzant els clics o les últimes declaracions. Són necessaris els diaris que aposten per un periodisme que exerceix el quart poder amb rigor i independència i ajuda la ciutadania a visibilitzar allò que alguns intenten amagar.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s